Etukuva

Nokian Raskaat Renkaat: Tuottavuus nousi jopa 10 prosenttia

Ferroplan Oy toimitti kesällä 2014 rengasaihiovaraston järjestelmän Nokian Raskaat Renkaat Oy:lle Nokialle. Langattomalla energiansiirrolla toimiva järjestelmä käsittää 383 rengasaihiopaikkaa, kolme siirtovaunurobottia ja ketjukuljettimia. Lähtötilanne Nokian Raskaat Renkaat Oy:llä oli, että tuotannossa oli sisälogistisia haasteita.

- Vanha systeemimme, jossa käytettin ripustusrautoja aiheuttivat varastonhallinnan ongelmia ja jopa vaaratilanteita, kertoo tehdaspäällikkö Pasi Antinmaa. Haluamme panostaa erityisesti henkilöstön työturvallisuuteen ja siihen uusi ratkaisu on vastaus. Lisäksi haluamme toimittaa asiakkaillemme vain huippulaatua. Uudella järjestelmällä laadunvalvonta ja varaston seuranta on oikea-aikaista ja läpinäkyvää. FIFO-periaatteen toteutuminen on tärkeää, koska kumin laatu heikkenee, jos sitä varastoidaan pitkään.

Työturvallisuus- ja laatuparannusten lisäksi Nokian Raskaat Renkaat nosti tuottavuuttaan ja paransi varastonhallintaa merkittävästi.

- Uuden ratkaisun ansiosta ristikudostuotannon tuottavuus nousi jopa 10 prosenttia. Lisäksi varaston tiedot ovat nyt täysin läpinäkyvät. Meidän on mahdollista tehdä online-inventaari milloin tahansa. Jokaisella rengasaihiolla on oma ID-numeronsa, jolloin saamme reaaliaikaista tietoa kunkin aihion painotiedoista tuotannon eri vaiheissa. Tämä on merkittävä asiakastyytyväisyyttä parantava asia, koska virheelliset tuotteet ovat jäljitettävissä heti, jos poikkeama painotiedoissa ilmenee, kuvailee Antinmaa.

Nokian Raskailla Renkailla ollaan oltu tyytyväisiä Ferroplanin toimitukseen ja se on jopa ylittänyt odotukset muunmuassa takaisinmaksuaikansa suhteen. Halutut tavoitteet on saavutettu suurelta osin ja kehitystyötä jatketaan edelleen.

- Tulokset Ferroplanin kanssa tehdystä yhteistyöstä ovat hyviä ja olemme niihin tyytyväisiä. Sisälogistisista ongelmista puhutaan tällä hetkellä teollisuudessa paljon ja tämän tyyppiset ratkaisut ovat hyvä esimerkki onnistumisesta. Isoissa projekteissa on aina omat haasteensa, mutta yhteistyöllä homma saadaan maaliin, Antinmaa kertoo.



Tulosta PDF Linkki