Etukuva

Vimelco: Kaatopaikkajäte väheni kolmannekseen

Kaatopaikalle päätyvän jätemäärän pieneneminen 30 000 tonnista kymmeneen tuhanteen tonniin ei onnistu pienillä spontaaneilla toimenpiteillä eikä hyvällä tahdolla. Kymenlaakson jäte Oy teki määrätietoisen ekoteon ja suuren investoinnin vuonna 2013, ja oli näin hyvissä ajoin valmiina vuonna 2016 voimaan astuneen orgaanisen jätteen kaatopaikkakieltoon. Ekoteossa oli mukana myös Ferroplan, joka toimitti jätteenkäsittelylinjaston ratkaisuista vastanneelle hyvinkääläiselle Vimelco Oy:lle 14 hihnakuljetinta uutta käsittelylaitosta varten.

– Jäte on arvaamaton materiaali, joten halusimme kuljetintoimittajan, joka ei tuo työmaalle vain rautaa, vaan myös pitää projektin edetessä huolen, että kuljettimet toimivat käyttökohteessaan, Vimelco Oy:n tuote- ja projektipäällikkö Lauri Rahikainen kertoo.

Kyseessä oli Vimelcon ensimmäinen täyden mittakaavan laitoskokonaisuustoimitus, joten sekä esiselvitystyö että yhteistyökumppanin valinta oli tehtävä äärimmäisen huolellisesti. Asiakkaan tavoite sekalaisen jätteen laitosmaisesta lajittelusta niin, että kaikki mahdollinen kierrätys- ja energiakäyttökelpoinen aines saadaan talteen, tarkoitti jokaisen yksityiskohdan tarkkaa suunnittelua.

Ferroplan valikoitui projektin kuljetintoimittajaksi luottamukselliseksi tiedetyn yhteistyön ja vahvan kuljetinosaamisensa ansiosta. Asennukset käynnistyivät keväällä 2013 ja toimitukset etenivät välillä jopa aikataulua edellä. Muidenkin jäteyhtiöiden kiinnostuksen herättänyt innovatiivinen jätteenkäsittelylaitos pääsi viettämään avajaisia jo heinäkuussa.

Keltakankaalla sijaitseva laitos tuottaa kuutta jätejaetta, joista viisi on hyödynnettävissä joko materiaalina tai energiana. Laitos pystyy käsittelemään jopa 11 tonnia jätettä tunnissa – eikä vähiten juuri Ferroplanin jätteenkäsittelykuljettimien ansiosta.

Jätteen tie kuljettimilla

Kouruhihnakuljetinta pitkin murskattu sekajäte kulkee ensin ballistiselle erottimelle, joka erottelee neljää jaetta, muun muassa polttokelpoisen 2D-jakeen ja kovat, pyörivät kappaleet sisältävän 3D-jakeen. Syntynyt hienojae kasataan ulos yli 11 metriä pitkällä kouruhihnakuljettimella, jonka magneettinen vetorumpu erottelee jakeesta raudan.

Isompi 3D-jae kulkee kolmen kuljettimen ja magneettisen erottelijan kautta tuuliseulalle, jossa siitä erotellaan kevyempi orgaaninen jae betonin, kiven, metallien ja muiden epäorgaanisten kappaleiden seasta. Kummatkin tuuliseulan jakeet siirretään ulos kouruhihnakuljettimilla.

Jos tuuliseulan erittelemä orgaaninen jae on sellaisenaan polttokelpoista, se voidaan ajaa kuljetinta taaksepäin pyörittämällä samalle kuljettimelle ballistisen erottelijan erotteleman 2D-jakeen kanssa. Kuljetin yhtyy vanhan murskan kanssa, joka johtaa jätteen pyörrevirtaerottimelle. Siellä jätteestä poistetaan enimmäkseen alumiinia, mutta myös muita ei-rautametalleja. Lopputuloksena saadaan polttokelpoista jaetta, muun muassa leijupetikattilalle.

Lopputulos eli Kymenlaakson Jäte Oy:n entiseen kierrätyspolttoainelaitokseen integroitu uusi käsittelylaitos on juuri sellainen kuin asiakas toivoi. Nykyisin jäteverollista kaatopaikattavaa syntyy laitokselta niin vähän kuin mahdollista.

Katso video jätteen vauhdikkaasta matkasta lajittelulinjastolla YouTubesta



Tulosta PDF Linkki
REF-kuljetin
REF
REF-kuljetin
REF-kuljetin